Column

Nabrander: Houtkachel vs diesel

Om nou te zeggen dat het een jongensdroom was, is overdreven, maar toen ik in 2016 mijn derdehands tien jaar oude Volvo V70 kocht, voelde ik toch een soort guilty pleasure. Een enorme bak, met heel wat pk’s onder de motorkap. Vijf cilinders, een 2.4 dieselmotor die volgens kenners moeiteloos 7 ton zou moeten kunnen draaien, dan was hij nu pas halverwege! Als dat waar was, zou ik nog jaren plezier kunnen beleven aan deze auto.

Waar ik toen niet direct aan dacht, was dat 350.000 kilometer rijden met een oude diesel ook betekent dat je heel veel uitlaatgassen en (ultra-) fijnstof produceert. Al rijdend zou ik 17 ½ duizend liter diesel verbranden op de Europese wegen die ik van plan was af te rijden, en daarmee zou ik zo veel fijnstof verspreiden, dat het vergelijkbaar is met de hoeveelheid die vrijkomt bij het verbranden van 1.000 kilo hout!
Die duizend kilo hout is gebaseerd op de uitstoot van een moderne houtkachel, verbrand je hout in een oude kachel, open haard of in een vuurkorf dan is er nog veel minder hout nodig voor dezelfde luchtvervuiling.
Eerlijk gezegd valt de uitstoot van mijn Volvo me dan nog wel mee: het duurt jaren voor ik driehonderdvijftigduizend kilometer heb afgelegd, terwijl mijn buurman iedere jaar makkelijk duizend kilo hout verbrandt.
Een belangrijk verschil is ook dat de auto niet op één plek staat te roken, terwijl de kachel niet van zijn plaats komt. Lokaal is de vervuiling door de houtkachel dus echt dramatisch: de uitstoot van, laten we zeggen, 7 jaar autorijden in één winterperiode op één plek. Je zult er maar naast wonen…

De overheid maakt er serieus werk van het bezit van mijn oude Volvo te ontmoedigen. Naast de toch al stevige wegenbelasting betaal ik een extra oude-diesel-toeslag. Bovendien wordt de uitstoot van de auto jaarlijks gecontroleerd bij de APK. Voldoet mijn auto niet meer aan de norm, dan wordt hij afgekeurd, en is het einde verhaal. In Duitsland mag ik met deze auto verschillende Umweltzones al een aantal jaren niet meer in, en ook in verschillende Nederlandse gemeenten zal het niet lang meer duren voor er verboden komen.
En terecht, zeker als je bedenkt dat er in Nederland miljoenen auto’s rondrijden. Dat moet anders.

Want het is toch van den zotte dat je je uitlaatgassen maar gewoon in de lucht loost, de lucht die wij allemaal inademen?

Des te vreemder is het, dat de houtkachel aan geen enkele regel gebonden is. De uitstoot van een houtkachel hoeft niet aan normen te voldoen, je mag zelf bepalen wat je stookt, hoeveel, waar en wanneer, en er is geen controle.
Financieel is een houtkachel zelfs aantrekkelijk, (tenminste… als je voor alle uren die je moet besteden aan het kappen van bomen, het zagen, kloven en opslaan van het hout niet een redelijk tarief rekent). Bepaalde kachels zijn zelfs tijdelijk gesubsidieerd geweest door de overheid, nota bene omdat zij duurzaam zouden zijn. En dat terwijl houtkachels de lucht lokaal zeer sterk verontreinigen. Behalve de al genoemde (ultra-) fijnstof komt bij het verbranden van hout nog veel meer smerigs in de lucht, waar omwonenden ernstig hinder van ondervinden, en op langere termijn ziek van kunnen worden.

Zou het niet logisch zijn als het gebruik van houtkachels net als het rijden van oude diesels ontmoedigd wordt? Of beter nog: een regeling waarmee zowel oude diesels als houtkachels afgeschaft worden. En doe maar eerst die houtkachels, dan, want die Volvo staat het grootste deel van de tijd toch al stil.

Niemand ziet wat er achter de muren in een huis gebeurt op het moment dat er ergens een houtkachel of vuurkorf wordt aangestoken.

Vervolg

Ruim een jaar lang hebben we via Whatsapp met de buren contact gehad op het moment dat de haard aan zou gaan. Ook al stookten de buren niet vaak en hielden ze ons op de hoogte, bij ons zat continue de angst dat we het appje zouden missen en onze kleine weer in de rook zou liggen, en misschien wel zou kunnen stikken omdat de rook niet makkelijk uit zijn kamer weg kon komen. Daarbij komt dat ons zoontje regelmatig benauwd is en derhalve Ventolin gebruikt. En nadat wij hadden ontdekt dat de buren een houtkachel hadden, heeft hij een keer op de eerste hulp in het ziekenhuizen gelegen met zware ademhalingsproblemen. We hielden derhalve het raam en de roosters voor de zekerheid meestal dicht. Dit betekende wel dat er helemaal geen frisse lucht meer in zijn kamer kwam.

Ook afgelopen zomer ging de haard aan terwijl het windstil, code rood van de stookwijzer of heel erg warm was waardoor ons zoontje met de ramen en roosters dicht moest slapen. Het was een zeer vervelende situatie omdat wij de buren hun leuke avondjes niet wilden ontnemen maar ons grote zorgen maakten over de gezondheid van onze kleine man. We zaten met onze handen in het haar en hebben derhalve een deskundig advies van de gemeente gevraagd om een goede oplossing te vinden. Hierbij hebben wij benadrukt dat wij een goede verstandhouding met de buren hebben en deze graag zo willen houden. Nadat de gemeente polshoogte is komen nemen van de situatie, zijn vervolgens ook andere buren zich er mee gaan bemoeien die vonden dat wij onze buren hun plezier niet gunden en het ons alleen maar te doen was om de haard weg te krijgen. Daarnaast geloofden ze niet dat wij last van de rook konden hebben. Los van het feit dat je je ernstig zorgen maakt om de gezondheid van een heel jong kindje en dit onderwerp al lastig bespreekbaar te maken is met buren die niet geloven dat houtrook ongezond is, moet je ook nog een discussie aangaan met mensen die er helemaal niks mee te maken hebben.

Na een lang gesprek met de buren hebben wij hen kunnen overtuigen dat het ons echt om de gezondheid van ons zoontje te doen was en niet om hen te pesten. De buren stelden voor een houtrookfilter te plaatsen. Dat leek ons ook een goed idee en hebben voorgesteld daar aan mee te betalen. Om meer informatie te krijgen over het ABCAT filter zijn we rond gaan bellen naar meerdere professionele instanties en bedrijven, waaronder een haardleverancier. We werden daar helaas alleen maar treuriger van want iedereen zei, dat filter gaat het probleem niet oplossen. En het gaat hier over de gezondheid van een kind dus die kachel moet helemaal niet branden, ook niet af en toe.

Men denkt, ach het is wat rook en het ruikt lekker.

Uiteindelijk hebben onze buren besloten de haard te verwijderen. We hebben ze toen nogmaals aangeboden om mee te betalen aan een alternatief maar ze stonden daar helaas niet open voor. Het lastige is dat wij deze buren altijd een warm hart hebben toegedragen en we daarom graag met hen een oplossing wilden zoeken omdat wij hen hun momentje in de tuin gunnen. Op dit moment staan wij op goede voet met hen, alleen de andere buren die zich er mee hebben bemoeid, praten nog steeds niet met ons. Gelukkig zijn er ook buren die ons steunen en dat openlijk hebben uitgedragen.

Er moet echt een oplossing gevonden worden voor deze problematiek. Veel mensen hebben geen notie hoe ongezond houtrook is en dat de verbranding van hout een chemisch proces op gang brengt. Men denkt, ach het is wat rook en het ruikt lekker. Er zou in Nederland veel meer campagne gevoerd moeten worden om mensen bewust te maken wat de gevolgen kunnen zijn van houtrook en dat het overlast kan veroorzaken voor omwonenden. In het bijzonder voor jongeren en ouderen, of mensen die luchtwegaandoeningen hebben. Het is ons absoluut niet te doen om een buur zijn plezier te ontnemen want wij gunnen een ander dit, en hebben daarom meerdere keren aangeboden om mee te denken voor een (andere) oplossing en daar ook aan bij te dragen. 

We hopen dat mensen door dit verhaal aan het denken worden gezet en ze daardoor meer bewust worden wat een gezellig, en op het oog onschuldig vuurtje allemaal teweeg kan brengen. Niemand ziet wat er achter de muren in een huis gebeurt op het moment dat er ergens een houtkachel of vuurkorf wordt aangestoken.

Petitie

Stichting HoutrookVrij vindt dat iedereen recht heeft op schone en gezonde lucht. De overheid moet hier duidelijke regels voor opstellen en deze handhaven. Dus steun onze actie door de petitie te tekenen.
Ga naar petitie tekenen

45mm-wide case in polished steel with wire-style lugs typical of how early wrist watches looked. This was because early wrist watches were really just pocket watches with lugs soldered to them. These two longines telemeter chronograph mens designer belts replica watch are chronograph watches that come in at around 41 mm wide. They feature a steel case and a durable leather strap. The movement is self-winding, stop and reset the chronograph and there is no way to restart the timer without resetting. The earliest watches were built around the Lemania cal. 15CHT and later models.